Czy możliwe jest uruchomienie reklam Google Ads bez optymalizacji?
Klienci często proszą mnie o jednorazową konfigurację lub jednorazowe wprowadzenie zmian w kampaniach Google Ads. I zapewne najlepiej byłoby aby moje ustawienia nie wymagały późniejszych udoskonaleń;)
Czy możliwa jest jednorazowa konfiguracja reklam Google Ads bez późniejszej ich obsługi i optymalizacji?
NIE – JEŚLI NASTAWIASZ SIĘ NA EFEKTY, A NIE NA NAUKĘ
Skończyły się już czasy, gdy wystarczyło skonfigurować i uruchomić kampanię w wyszukiwarce Google, a potem raz w miesiącu sprawdzić ile środków pozostało na reklamę. Teraz takie podejście wystarczy tylko po to, aby sprawdzić jaką kwotę „przepaliły” reklamy, nie wspominając już o jakiejkolwiek ich efektywności. Dlaczego tak się dzieje?
JEŚLI CHCESZ MIEĆ EFEKTY REKLAM GOOGLE ADS MUSISZ JE STALE KONTROLOWAĆ I WPROWADZAĆ ZMIANY
W trakcie trwania kampanii trzeba weryfikować jej efekty. Pojawia się potrzeba rozumienia i analizy danych oraz wprowadzania odpowiednich zmian. Optymalizacja zmierza do tego, aby móc osiągać efekty w postaci odpowiedniej liczby klientów dla Twojej firmy. Im bardziej doświadczony specjalista, tym mniej będzie robił testów różnych ustawień na Twoim budżecie reklamowym.
Pamiętaj, że właściwa optymalizacja zmierza do tego, aby koszt pozyskania klienta z reklam był jak najniższy. Innymi słowy musisz wypracować odpowiednią strategię reklam Google Ads.
Zatem efektywna reklama Google Ads wymaga obsługi. Jednorazowa optymalizacja w tym przypadku nie jest możliwa. Środowisko reklamowe Google ciągle się zmienia. Jeśli pojawi się nowy konkurent, który ma wyższy budżet na reklamę niż Twoja firma to trzeba na to reagować. Klientów zgarnia ten kto ma większy budżet lub ten kto ma odpowiednio zoptymalizowaną strategię reklam.
Tak więc widzisz potrzeba optymalizacji wynika też z faktu ciągłego pojawiania się nowych reklamodawców, z różnymi wysokościami budżetów na reklamę Google Ads.
Poza tym na koncie Google Ads pojawiają się rekomendacje automatu Google, na które warto reagować. Są one określane w procentach i nazwane jako wynik optymalizacji.
WYNIK OPTYMALIZACJI NIE OZNACZA EFEKTÓW DLA TWOJEJ FIRMY, SPRAWDZAJ GO LECZ NIE KIERUJ SIĘ NIM
Wynik optymalizacji widoczny jest na koncie Google Ads na karcie Rekomendacje. Ktoś może myśleć że mówi on o efektach?
Niestety nie wynika z niego, że reklamy przyniosą efekt. Wynika z niego tylko to, że zastosowałeś lub odrzuciłeś wszystkie rekomendacje, które na koncie Google Ads publikuje automat Google.
Ale… Uwaga… Przeglądanie karty Rekomendacje i wykluczanie bądź akceptowanie pojawiających się tam propozycji zmian jest konieczne (!). Widoczny na koncie Google Ads zmieniający się wynik optymalizacji poniżej 80% potrafi zmniejszyć efektywność reklam. Reklamy będą rzadziej wyświetlane, wyświetlane w „gorszych” miejscach lub będą kosztować więcej (!).
JAKOŚĆ STRONY WWW I PRAWIDŁOWE KONFIGURACJE WSZYSTKIEGO (!)
Aby mieć efekty reklam Google Ads musisz perfekcyjnie ogarnąć sprawy techniczne dotyczące strony www, na którą kierujesz ruch z reklam. Istotne jest prawidłowe podpięcie i konfiguracja narzędzi potrzebnych do mierzenia efektów. Mowa tu w szczególności o Google Tag Manager, który umożliwia mierzenie tzw. konwersji czyli liczby kliknięć w telefon, email, wysłania formularza kontakt itp. Dzięki temu narzędziu w Google Ads masz możliwość płacenia za efekty, a nie za kliknięcia przepalające budżet.
Pamiętaj też, że nie możesz wprowadzać gruntowych zmian na stronie www w trakcie trwania reklam Google Ads. Po każdej zmianie musisz sprawdzić poprawność konfiguracji Google Ads w powiązaniu ze stroną stroną www, na którą kierujesz klientów. Czasem te konfiguracje wymagają weryfikacji nawet w trakcie trwania reklam.
Poprawność konfiguracji jest ważna, bo od niej zależą wyniki.
WDRAŻANIE ZMIAN STOSOWNIE DO NOWYCH WERSJI NARZĘDZI GOOGLE
Zwróć uwagę na dostosowywanie konfiguracji do zmian w narzędziach Google. Coraz częściej zmienia się system Google Ads. Pojawiają aktualizacje i nowe trendy, na które trzeba reagować w odpowiednim momencie
Mieliśmy moment przejścia na nową wersję Google Analytics i związanych z tym zmian w konfiguracji Google Ads. Musieliśmy zdążyć przejść na Google Analytics 4 zanim Universal Analytics przestał zbierać dane. Przeczytaj artykuł o nowym Google Analytics 4.
CIĄGŁA OPTYMALIZACJA
Jak więc widzisz praca nad reklamą Google Ads polega na ciągłych rekonfiguracjach, wprowadzaniu ulepszeń i ich testowaniu. Robimy to aby osiągać coraz lepsze rezultaty. Jest to żmudna praca krok po kroku. Celem jest osiągnięcie jak najmniejszego kosztu pozyskania klienta aby reklama w Google Ads była rentowna. Można osiągać ciągły wzrost efektywności reklam przy jednoczesnym obniżaniu wydatków na reklamę.
Aby osiągnąć zadowalający efekt reklam trzeba na bieżąco śledzić dane na koncie Google Ads. Analizować je i reagować wdrażając odpowiednie zmiany. Zmiany trzeba wprowadzać w odpowiednim momencie. Niewdrożenie ich przyczynia się do spadku efektywności reklam.
Trzeba stale dostosowywać strategie reklamowe i konfiguracje Google Ads do zmieniających się warunków. Nawet niewielkie zmiany zastosowane w odpowiednim momencie potrafią „wystrzelić efektywność reklam w kosmos”. Wszelkie nowości wdrożone odpowiednio wcześnie i po odpowiedniej analizie potrafią pomóc wyprzedzić konkurencję. Tutaj warto wspomnieć np. o stosunkowo nowym typie kampanii o nazwie Performance Max, w tym o kampaniach Performance Max działających lokalnie.
Praca polegająca na ciągłej optymalizacji ta nierzadko zastępowana jest przez zewnętrzne automaty do optymalizacji.
OPTYMALIZACJA RĘCZNA (MANAGED) CZY AUTOMATYCZNA (AUTOMATED) ?
Trafiają do mnie klienci z agencji, które stosują automaty do optymalizacji reklam Google Ads, więc na to pytanie mogę odpowiedzieć krótko: niestety automat nie zastąpi ręcznej pracy. Automat może wspomagać pracę, lecz nie zastąpi ręcznej analizy, nie wymyśli i nie wdroży nowej strategii reklam, jeśli będzie potrzebna. Do tego potrzebne jest „ludzkie oko”.
Wiedz, że na reklamy trzeba mieć pomysł i umieć przewidzieć jak będą działać wdrożone ustawienia, aby wszystko mogło działać jak najefektywniej jak tylko się da i aby nie przepalić budżetu. Automat tego nie zrealizuje. Zrealizuje to doświadczony specjalista.
System Google Ads niestety jest coraz bardziej skomplikowany, choć jak obserwuję życie to wszystko wokół nas również jest coraz bardziej skomplikowane, i albo kosztuje czas albo pieniądz.
Jeżeli masz pytania to zapraszam Cię do kontaktu i skorzystania z darmowej konsultacji Google Ads dla Twojej firmy.
A jeśli według Ciebie nie wyczerpałam tematu i nadal interesuje Cię temat optymalizacji to w Pomocy Google znajdziesz dokładne omówienie wyniku optymalizacji konta Google Ads.