Co to jest optymalizacja kampanii Google Ads?
Skończyły się już czasy, gdy wystarczyło skonfigurować i uruchomić kampanię, a potem raz w miesiącu zajrzeć na konto Google Ads aby sprawdzić ile środków pozostało na reklamę. Teraz takie podejście wystarczy tylko po to aby sprawdzić jaką kwotę „przepaliły” reklamy, nie wspominając już o jakiejkolwiek ich efektywności. Dlaczego tak się dzieje?
WAŻNE – OPTYMALIZACJA NIE JEST JEDNORAZOWA
Wypracowanie odpowiedniej strategii i struktury kampanii Google Ads trwa. Na początku trzeba przetestować ustawienia i dopasować je tak, aby osiągały efekty w postaci klientów dla Twojej firmy. Im bardziej doświadczony specjalista, tym mniej będzie takich testów na Twoim budżecie reklamowym.
Optymalizacja niestety nie jest jednorazowa, bo środowisko reklamowe Google ciągle się zmienia. Jeśli pojawi się nowy konkurent, który ma wyższy budżet na reklamę niż Twoja firma to trzeba na to reagować. Klientów zgarnia ten kto ma większy budżet lub ten który ma wdrożoną odpowiednio zoptymalizowaną strategię reklam.
Tak więc widzisz potrzeba optymalizacji wynika też z faktu ciągłego pojawiania się nowych reklamodawców, z różnymi wysokościami budżetów na reklamę Google Ads.
SPRAWDZAJ LECZ NIE KIERUJ SIĘ WYNIKIEM OPTYMALIZACJI
Wynik optymalizacji widoczny jest na koncie Google Ads na karcie Rekomendacje. Ktoś może uważać że mówi on o efektach?
Niestety nie wynika z niego, że reklamy przyniosą efekt. Wynika z niego tylko to, że zastosowałeś lub odrzuciłeś wszystkie rekomendacje, które na koncie Google Ads publikuje automat Google.

Ale… Uwaga… Przeglądanie karty Rekomendacje i wykluczanie bądź akceptowanie pojawiających się tam propozycji zmian jest ważne. Widoczny na koncie Google Ads zmieniający się wynik optymalizacji poniżej 80% potrafi zmniejszyć efektywność reklam. Reklamy będą rzadziej wyświetlane, wyświetlane w „gorszych” miejscach lub będą kosztować więcej (!).
JAKOŚĆ STRONY INTERNETOWEJ I PRAWIDŁOWE KONFIGURACJE WSZYSTKIEGO (!)
Do prawidłowej optymalizacji reklam musisz perfekcyjnie ogarnąć sprawy techniczne. Istotne jest prawidłowe korzystanie z narzędzi tj. Google Analytics czy Google Tag Manager. Nie możesz wprowadzać gruntowych zmian na stronie www w trakcie trwania reklam Google Ads. Po każdej zmianie musisz sprawdzić poprawność konfiguracji Google Ads w powiązaniu ze stroną stroną www, na którą kierujesz klientów. Czasem te konfiguracje wymagają weryfikacji nawet w trakcie trwania reklam.
Poprawność konfiguracji jest ważna, bo od niej zależą wyniki. Zwróć uwagę na dostosowanie konfiguracji do zmian w narzędziach Google. Coraz częściej zmienia się też system Google Ads. Pojawiają aktualizacje i nowe trendy, na które trzeba reagować w odpowiednim momencie.
WDRAŻANIE ZMIAN STOSOWNIE DO NOWYCH WERSJI NARZĘDZI GOOGLE
W chwili pisania tego artykułu pojawia konieczność zaplanowania przejścia na nową wersję Google Analytics i z tym związanych zmian w konfiguracji Google Ads. Musisz zdążyć przejść na Google Analytics 4 zanim Universal Analytics przestanie zbierać dane. Przeczytaj artykuł o nowym Google Analytics 4.
Jak więc widzisz praca nad reklamą Google Ads polega na ciągłych rekonfiguracjach narzędzi i kampanii, wprowadzaniu ulepszeń i ich testowaniu, po to aby osiągać coraz lepsze rezultaty. Jest to żmudna praca krok po kroku w celu zapewnienia rentowności reklam, ciągłego wzrostu ich efektywności przy jednoczesnym obniżaniu wydatków na reklamę.
Praca ta nierzadko zastępowana jest przez zewnętrzne automaty do optymalizacji.
OPTYMALIZACJA RĘCZNA (MANAGED) CZY AUTOMATYCZNA (AUTOMATED)?
Trafiają do mnie klienci z agencji, które stosują automaty do optymalizacji reklam Google Ads, więc na to pytanie mogę odpowiedzieć krótko: niestety automat nie zastąpi ręcznej pracy. Automat może wspomagać pracę, lecz nie zastąpi ręcznej analizy, nie wymyśli i nie wdroży nowej strategii reklam, jeśli będzie potrzebna.
Wiedz, że na reklamy trzeba mieć pomysł i umieć przewidzieć jak będą działać wdrożone ustawienia, aby wszystko mogło działać jak najefektywniej jak tylko się da i aby nie przepalić budżetu. Automat tego nie zrealizuje.
System Google Ads niestety jest coraz bardziej skomplikowany, choć jak obserwuję życie to wszystko wokół nas również jest coraz bardziej skomplikowane, a to kosztuje albo czas albo pieniądz.
Aby osiągnąć zadowalający efekt reklam trzeba na bieżąco śledzić wszystkie ww. zmiany w systemie Google Ads, analizować je i wdrażać w odpowiednim momencie. Niewdrożenie ich przyczynia się do spadku efektywności reklam.
Trzeba stale dostosowywać strategie reklamowe i konfiguracje Google Ads do zmieniających się warunków. Nawet niewielkie zmiany zastosowane w odpowiednim momencie potrafią „wystrzelić efektywność reklam w kosmos”. Wszelkie nowości wdrożone odpowiednio wcześnie i po odpowiedniej analizie potrafią pomóc wyprzedzić konkurencję. Tutaj warto wspomnieć np. o nowym typie kampanii o nazwie Performance Max.
Jeżeli masz pytania to zapraszam Cię do kontaktu i skorzystania z darmowej konsultacji Google Ads dla Twojej firmy.
A jeśli według Ciebie nie wyczerpałam tematu i nadal interesuje Cię temat optymalizacji to w Pomocy Google znajdziesz dokładne omówienie wyniku optymalizacji konta Google Ads.
Wpis aktualizowany w dniu: 21 lutego, 2023