Jak zrobić reklamę Google Ads dla małej firmy?
Jeśli masz małą firmę to masz też zwykle mały budżet na reklamę. Oczywiście są też wyjątki, lecz skupimy się na najczęstszym profilu małej firmy.
Nie możesz działać w reklamie Google Ads jak średnie i duże firmy. Duże firmy mają duże budżety i mogą wydawać środki na reklamę tylko po to aby ich reklama była obejrzana wiele razy. Obejrzenie reklamy nie powoduje jednak, że ktoś kupi Twój produkt lub zamówi usługę. Duże firmy mogą budować markę, Ty musisz doprowadzić od razu do sprzedaży.
Zwróć uwagę na to, że inaczej ustawia się reklamy w Google Ads jeśli chcesz budować markę i oglądalność, a inaczej jeśli Twoim celem jest sprzedaż. Stosujemy wtedy inną konfigurację konta Google Ads i inne typy kampanii Google Ads.
Jeśli jesteś małą firmą to musisz stosować precyzyjny marketing. Marketing precyzyjny oznacza, że określasz swojego idealnego klienta i tylko do niego kierujesz reklamy. Nie możesz kierować reklam do wszystkich „jak leci”, gdyż w ten sposób z pewnością przepalisz budżet. Będziesz płacić za kliknięcia od przypadkowych użytkowników, którzy od Ciebie nie kupią.
Co to oznacza klient idealny?
Aby wybrać swojego idealnego klienta, musisz poznać parametry, które go idealnie określają tj.
-> płeć i wiek,
-> czy jest to klient indywidulany czy firmowy?
-> czy ma rodzinę, czy może jest singlem ?
-> czy mieszka w dużym mieście, w małym mieście, czy może na wsi ?
-> poziom dochodów – średni, wysoki czy niski ?
-> wyksztalcenie ?
-> w jakich zawodach najczęściej pracuje, lub czy ma własny biznes ?
-> czy jest zdrowy czy może cierpi na jakąś chorobę?
-> czy jest właścicielem domu, mieszkania, działki rekreacyjnej?
-> czy jest na etapie remontu mieszkania, domu…?
-> w jakich godzinach pracuje?
-> w jakich dniach i godzinach najczęściej kupuje lub szuka informacji w internecie?
-> na jakich urządzeniach dokonuje zakupu – smartfon, komputer?
-> czy potrzebuje kontaktu telefonicznego przed zakupem czy jest to zakup „automatyczny” online?
-> jakie są jego zainteresowania np. bankowość, motoryzacja, inwestowanie, uprawa ogrodu, fitness, sporty zimowe… ?
Wszystkie ww. pytania zależne są od produktu lub usługi, którą chcesz sprzedać. Nie są to więc wszystkie cechy, które mogą określać Twojego idealnego klienta. Podałam jedynie zarys dla Twojej inspiracji.
Wskazówka: Jeśli nie jesteś pewien szczegółowych cech Twojego idealnego klienta to wybierz te najważniejsze typu: wiek, płeć i czy jest to klient indywidulany czy firmowy.
Przykładowo jeśli masz sklep internetowy ze sprzętem fitness i chcesz np. sprzedać bieżnię klientowi, który po całym dniu pracy w ruchu potrzebuje poleżeć przed telewizorem to wyświetlanie mu reklamy będzie sporym błędem. Za to taką bieżnię może chętnie „zgarnąć” programista, który całymi dniami siedzi przed komputerem i zarabia wystarczająco dobrze aby tę bieżnię kupić.
Kolejną sprawą jest odpowiedni czas wyświetlania reklam. Musisz łapać użytkownika w momencie, gdy on jest nastawiony na kupowanie. Liczy się więc intencja użytkownika, a dokładniej moment, w którym jest on na końcu swojej ścieżki zakupowej zmierzającej do zakupu.
Widzisz, dla przykładu wyjaśnię Ci jak krok po kroku może wyglądać ścieżka zakupowa klienta, który chce kupić telewizor.
Krok 1. Na początku szuka on ogólnych informacji na temat telewizorów, wyszukuje on np. hasła „telewizory led 50 cali”. Przegląda on informacje o parametrach i cenach wszystkich marek telewizorów dostępnych na rynku. Jeśli masz mały budżet na reklamę to w tym momencie nie warto łapać tego klienta, bo z pewnością nie kupi. Jest on dopiero na etapie wyszukiwania informacji i rozpoznawania rynku, a nie kupowania.
Krok 2. Załóżmy że klient wybrał już markę telewizora, który chce kupić i kolejnym hasłem które wpisze jest „telewizor QLED Samsung 50 cali”. Czy w tym momencie można już łapać tego klienta? Też niekoniecznie, gdyż teraz raczej jest on nastawiony na przeglądanie wszystkich modeli 50-calowych telewizorów marki Samsung i znalezienie konkretnego modelu.
Krok 3. W poprzednim kroku klient znalazł konkretną markę i model telewizora, który go interesuje. Teraz szuka informacji gdzie może w miarę tanio, bezstresowo i szybko kupić telewizor. Wpisuje w Google hasło z nazwą konkretnego modelu – „Telewizor SAMSUNG QE50Q67AAUXXH 50 cali QLED 4K”. Będzie przeglądał oferty sklepów online, które mu go szybko dostarczą. Czy tu warto łapać klienta? Tak, bo w tym momencie jest on już nastawiony na zakup. Do takiego klienta ustawiasz reklamy.
Określenie idealnego klienta pomoże zminimalizować koszty reklamy. Można poznać te wszystkie parametry w trakcie optymalizacji kampanii, lecz jeśli znasz najważniejsze z nich to od razu znacząco obniżysz koszty reklam i koszty pozyskania klienta.