Koniec Google Analytics 3 (Universal Analytics) – przygotuj się na Google Analytics 4
Google ogłosiło, że z dniem 1 lipca 2023 r. zamyka Google Analytics w wersji Universal, więc logując się do konta Google Analytics zobaczysz komunikat – Rozwiązanie Universal Analytics zostanie wycofane.
Oznacza to, że od 1 lipca 2023 usługa Universal Analytics w standardowej wersji przestanie zbierać i przetwarzać dane statystyczne z witryn internetowych. Universal Analytics w płatnej wersji 360 będzie działać do 1 lipca 2024.
Dlaczego tak się dzieje ?
Od 1 stycznia 2023r. Universal Analytics będzie powoli wygaszany na rzecz usługi nowej generacji – Google Analytics 4. Nowa generacja Analityki od Google jest związana z całkowitym przeorganizowaniem sposobu gromadzenia i przetwarzania danych.
W tabeli poniżej znajdziesz istotne korzyści. Istotną zmianą jest odejście od cookies (ciasteczek) na rzecz consent mode (trybu uzyskiwania zgody) oraz możliwość pomiarów ścieżki użytkownika cross-platform (na wielu różnych urządzeniach). Google podaje, że „Usługi GA4 wykorzystują łącznie szereg różnych przestrzeni tożsamości użytkownika (przyp. autora: User ID, Google Signals, rodzaj urządzenia). Zapewnia to lepszy wgląd w ścieżki użytkowników, bogatsze dane z wielu urządzeń i platform, a także raporty uwzględniające użytkowników bez duplikatów”.
Zwróć uwagę na to, że system Google Analytics Universal ma model danych na podstawie sesji, ograniczone raportowanie danych z różnych urządzeń i platform jednocześnie, a automatyzacja w nim jest ograniczona.
Google Analytics 4 wprowadza elastyczny model danych na podstawie zdarzeń, oferuje pełne raportowanie z różnych urządzeń i platform jednocześnie, a rozległe zastosowanie systemów uczących się usprawnia i upraszcza odkrywanie trendów w danych.
Co można zrobić ?
Google Analytics 4 jest już dostępny od dawna, i od dnia 14 października 2020 możliwe jest zbieranie danych w obu usługach jednocześnie. W chwili obecnej zalecane jest wdrożenie w witrynie internetowej dwóch narzędzi do zbierania danych – Google Universal Analytics oraz Google Analytics 4.
Wskazówka: Przeczytaj jak sprawdzić typ usługi – czy masz Google Universal Analytics czy Google Analytics 4, a potem zainstaluj Google Analytics 4, jeśli jeszcze nie masz.
Jeśli nie masz uruchomionych dwóch usług Google Analytics na stronie www, to masz czas na spokojną ich konfigurację, aby płynnie przejść na nową wersję GA4. Warto wykonać to już teraz i wykorzystać pozostały czas na zebranie historii danych statystycznych w nowym Google Analytics 4. Im szybciej się za to zabierzesz, tym dłuższą historię danych będziesz mieć po 1 lipca 2023.
Co stanie się ze starymi danymi po tym czasie?
Google przekazał, że dane historyczne zebrane w usłudze Universal Analytics, po jej wygaszeniu będą jeszcze dostępne przez 6 miesięcy, czyli do końca 2023 roku.
W usłudze Google Analytics możesz wyeksportować interesujące Cię raporty danych, do formatów: csv, tsv, tsv dla programu excel, excel (xlsx), arkusze google lub pdf.
Pamiętaj jednak, że danych z Universal Analytics nie da się zaimportować do Google Analytics 4.
Gdzie można przeczytać o nowym Google Analytics 4 oraz aktualnych zmianach ?
Zacznij od artykułu w Pomocy Google -> Przejście na Google Analytics 4. Znajdziesz w nim informacje jak przenieść się ze starego Universal Analitycs na nowy Google Analytics 4.
Nowości w zakresie wdrażanych kolejnych wersji i funkcjonalności Google Analytics znajdziesz w Centrum Pomocy Google – artykuł – Przegląd nowych opcji i funkcji przedstawionych w Informacjach o wersjach Google Analytics (jęz. polski) oraz na Oficjalnym blogu Google o usługach Google Analytics (jęz. angielski).
Lista najciekawszych artykułów dotyczących nowej wersji Google Analytics 4 (GA4):
Przedstawiamy Google Analytics 4
Lista zdarzeń zbieranych automatycznie w Google Analytics 4
Zaawansowany pomiar zdarzeń w GA4
Używanie User ID do analizy obejmującej wiele platform (różnych urządzeń)
Aktywowanie Google Signals w GA4
Raportowanie w GA4 (w tym Pierwsze kroki z raportami i Pierwsze kroki z narzędziem Eksploracje)
Konfigurowanie Google Analytics 4 na potrzeby witryny lub aplikacji (od podstaw)
Konfigurowanie Google Analytics 4 za pomocą Menadżera Tagów Google